• Dwarstocht 14, 1507 CH, Zaandam, Nederland

Nieuwe Amstelbrug Amsterdam

Electro Drive vernieuwt de aandrijvingen van de Nieuwe Amstelbrug te Amsterdam.

De Nieuwe Amstelbrug (brug 101) is een historische brug uit 1903 met twee klappen over de Amstel. De oorspronkelijke brug werd in 1985 vervangen door de huidige, die geheel gelijk is aan het ontwerp van Berlage. Naast voetgangers, fietsers en wegverkeer rijdt er ook een tramlijn over deze brug.

Tijdens de renovatie in 1991 werden de twee aandrijvingen met elektromotoren door Electro Drive regelbaar gemaakt met thyristorregelaars. Het positioneren van de twee brugdelen was uitgevoerd met digitale units die met pulsgevers waren uitgerust. Het remmen vond plaats met een extra motorwikkeling en gelijkstroominjectie.

Na bijna twintig jaar trouwe dienst worden de thyristorregelaars nu vervangen door moderne frequentieregelaars van ABB. De bestaande motoren blijven behouden, maar de gehele positionering is ondergebracht in de frequentieregelaars die met een onderlinge glasfiberverbinding de brugdelen laten gelijklopen. De robuuste ACS800 frequentieregelaars werken met speciale software die verwand is aan kraanaandrijvingen.

Omdat de aandrijvingen redundant zijn uitgevoerd is er tijdens de renovatie geen stremming nodig van landverkeer of scheepvaart. De werkzaamheden worden uitgevoerd in nauw overleg met de beheerders van de brug, DIVV Amsterdam.

Lees Meer

Spoorbrug Krommenie-Assendelft

De spoorbrug over de Nauernasche Vaart is een gietijzeren ophaalbrug met een enkele bascule. Iedere tien tot vijftien minuten passeert er een trein over het dubbele spoor tussen Zaandam en Uitgeest.

Het contragewicht bevindt zich bovenin en is verrijdbaar. Voorafgaand aan een brug opening wordt dit gewicht verreden zodat de brug beter in balans komt, na sluiten van de brug wordt het weer terug gereden.

De bestaande thyristorregelaar en motor werden na 18 jaar trouwe dienst vervangen door een moderne ABB frequentieregelaar. Deze regeling is door Electro Drive gedimensioneerd, geleverd en in bedrijf gesteld.

De werkzaamheden voor opdrachtgever ProRail zijn uitgevoerd door Alewijnse Industrie. Door de hoge bezettinggraad van dit spoor gebeurden veel werkzaamheden tijdens nachtelijke uren. De afstandsbediening vindt nu vanuit Alkmaar plaats.

Lees Meer

De Magere brug

Magere brug te Amsterdam voorzien van nieuwe aandrijvingen.

De Magere brug is de meest bekende brug over de Amstel nabij het centrum van Amsterdam. De witte houten ophaalconstructie met karakteristieke verlichting, is voor veel toeristen een trekpleister en deze brug siert dan ook vele folders en fotoboeken. De brug dateert oorspronkelijk uit 1691, maar de huidige uitvoering is een replica uit 1934. De brug bestaat uit twee klappen (bascules) en de contra gewichten liggen bovenin. Eerst werd de brug met de hand bediend, maar nu verrichten moderne regelingen deze taak. De Magere brug is voor veel fietsers en voetgangers een belangrijke doorgang over de Amstel.

Na bijna vijftien jaar trouwe dienst zijn de eerste generatie frequentieomvormers met aparte positionering modules door Electro Drive vervangen door moderne drives van ABB. De bestaande motoren bleven behouden, maar de gehele positionering is nu onder- gebracht in de drives die met een onderlinge glasfiberverbin- ding de brugdelen laten gelijklopen. De robuuste ACS800 drives werken met speciale software die verwant is aan kraanaandrijvingen.

De werkzaamheden maakten deel uit van een grotere renovatie via DIVV Amsterdam, de installatiewerkzaamheden en de overige besturing is uitgevoerd door Alewijnse Zwolle B.V.

Lees Meer